vrijdag 27 februari 2015

Mijn planner



April vorig jaar kwam ik thuis te zitten. Burn out. Door omstandigheden had ik het extra druk gekregen op het werk en ik was ook nog ziek geweest waardoor er werk ingehaald moest worden. Ik had steeds het gevoel achter de feiten aan te lopen. Hoe dit kwam? Door mijn onvermogen om goed te plannen en door het feit dat ik moeite heb om mijn aandacht bij het werk te houden, waardoor ik er 2 keer zo lang mee bezig ben. En om die reden stel ik het werk dus uit. Kortom, er bleef teveel liggen.

Toen wist ik dat er iets moest veranderen. Ik wist het niet alleen, ik wilde dit ook graag! Ik verzoop in mijn eigen chaos.

Om goed te kunnen plannen had ik een "agenda" nodig. Maar de agenda 's in de winkel bieden mij niet wat ik nodig heb. Er moet meer in dan alleen de dagen van de week. Toen ben ik eens op Pinterest gaan rondkijken en heb daar veel ideeën op en ben tot de volgende planner gekomen. Ik heb hem zelf gemaakt en dat kost best veel tijd. Ik heb eerst de belangrijkste dingen gemaakt zodat ik hem wel meteen kon gaan gebruiken en daarna hem rustig af kon maken.

Wat heb je nodig:
- Een dik schrift, de mijne heb ik bij de Albert Heyn gekocht.
- Een grijs potlood;
- Stiften en fineliners;
- Een lineaal;
- Washitape;
- Verschillende stickers (de hema heeft er een heleboel en leuke);
- Letterstempels (ook van de hema)


Hoe ga je te werk:
Ik ben begonnen met de 1e bladzijde. Hier heb ik het woord "planner" gestempeld en 2015 eronder geschreven. En om het wat op te vrolijken een paar stickers erbij geplakt.


Daarna ben ik verder gegaan met de volgende bladzijde. Hier komen mijn persoonlijke gegevens. Naam, adres, telefoonnummer, etc. Ook heb ik weer de letterstempels gebruikt om de woorden te stempelen. De gegevens schrijf ik er gewoon achter. Op de hoekjes van de bladzijden heb ik washitape geplakt en onder het woord "persoonlijk" ook. En verder heb ik weer een paar stickers geplakt.


Dan komt de bladzijde belangrijke adressen. Hier heb ik hetzelfde gedaan als bij "persoonlijk".


Hierna komen de kalenders. Hier schrijf ik alle verjaardagen op. Het titelblad maakte ik hetzelfde als hierboven. Voor de kalenders ben ik gaan meten. Alle hokjes zijn 3 bij 3 cm. Ik ben met een stift over de potloodlijnen heengegaan en met fineliners schreef ik de data erin. De bladzijden leukte ik op met washitape. Elke maand heeft zijn eigen kleur en deze kleuren komen ook weer terug in de rest van de planner. Voor de namen van de maand gebruikte ik de letterstempels.



Hierna komt de agenda. Voor het titelblad ging ik weer hetzelfde te werk als de andere titelbladen. De dagen van de week verdeelde ik over 2 bladzijden. Elke dag heeft een hok van 5 cm breed en ongeveer 18 cm lang. Zaterdag en zondag delen een kolom. Onderaan de bladzijde is er nog ruimte voor notities. Ik stempelde de maand erboven en het woord "notes" onderaan de bladzijde. Verder leukte ik het weer op met washitape. Ik ging met een stift over de potloodlijnen heen. Elke maand kreeg dezelfde kleur als bij de kalender.



Hierna komt de menuplanning. Het voorblad kreeg weer dezelfde stijl als de rest. Ik tekende met stift (elke maand weer dezelfde kleur als de kalender en agenda) om de 3 regels een lijn. De maand stempelde ik erboven en in elk vak stempelde ik de dagen van de week.



Hierna komt het schoonmaakrooster. Titelblad weer hetzelfde als voorgaande. Voor elke dag is er een bladzijde. Ik stempelde de dag erboven met de letterstempels en plakte naast het woord 2 sterstickers (hema). Verder heb ik nog een kopje, dagelijks, maandelijks en jaarlijks. Ik heb het rooster nog niet ingevuld. Ik moet nog even goed nadenken over de invulling. Hier dus later meer over.



Hierna komt het onderdeel lange termijn doelen. Hier schrijf ik per maand op wat ik wil gaan doen. Niet teveel om het overzichtelijk te houden voor mezelf. Per bladzijde heb ik 2 maanden gedaan. De maanden stempelde ik weer met de letterstempels. Verder leuk ik het op met stickers en washitape. Dit doe ik pas als ik de doelen heb opgeschreven.



Dan heb ik er voor dit jaar ook ruimte in gemaakt voor blogpost iedeeën. Aangezien ik het bloggen graag vol wil houden en ik ook nog best wat inspiratie heb, heb ik dit onderdeel er ook bij gedaan. Vooral ook om de inspiratie op te schrijven, dan vergeet ik het niet en kan ik hiernaar teruggrijpen als ik even geen inspiratie heb. Als ik een idee heb schrijf ik het meteen op zodat ik het niet kan vergeten. Ook hier weer hetzelfde ontwerp van het titelblad. Om het geen saai geheel te laten zijn markeer ik elk idee met een klein stickertje. (hema).



En tot slot zijn de laatste bladzijden bedoeld voor mijn dagelijkse lijstjes, mijn to do lijstjes. Om dingen niet te vergeten kreeg ik van mijn psycholoog de opdracht om per dag "in te plannen" wat ik ga doen. Ik probeer me hier aan te houden, maar ik ben nog bezig om voor mezelf een handige manier te vinden om hiermee bezig te gaan. Oefening baart kunst. Ik heb voorin wel een briefje gedaan om de dingen op te schrijven die moeten gebeuren zodat ik ze in kan plannen en niet vergeet. Hierover schrijf ik later meer.


Het is misschien een planner waar veel in staat. Ik vind dat fijn omdat ik alles bijelkaar heb. Zo hou ik het overzicht voor mezelf en dat vind ik fijn. Ik denk dat ik nog wel dingen anders ga doen. Maar voor nu werkt het goed en ben ik tevreden. Ik heb er onderdelen in gedaan die ik nodig heb, maar het leuke van een planner zelf maken is dat je hem kunt maken zoals je zelf wilt. Tijdens het plannen gebruik ik stickers om het vrolijker te maken en voor mezelf ook leuk. Zo hoop ik dat ik het vol blijf houden. Maar daar heb ik alle vertrouwen in.

2 opmerkingen:

  1. Henny, je had mij bij de eerste foto van het mooie bloemetjesschrift/boek! Erg leuk. En wat een goed idee om zo je eigen planner te maken. Zo kun je hem precies op wens maken.

    Zelf gebruik ik een moleskine agenda. Die vind ik ook erg fijn. Aan de linkerkant staan de dagen van de week. Dat vind ik handig voor afspraken e.d. Aan de rechterkan staan alleen lijntjes! Daar kan ik dus echt van alles opschrijven wat ik maar wil.

    Het is die combinatie van week-notitie die dit een fijne agenda maakt voor mij. Anders had ik er ook zelf eentje gemaakt.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn om te lezen dat je bij de eeerste foto al geintereseerd was. Op pinterest ben ik de moleskine planner ook tegengekomen. Ik wist niet dat deze ook in Nederland te koop was. Fijn dat deze voor jou goed werkt.
      Ik vond het leuk werk om hem te maken maar wil volgend jaar wel kijken of ik het ook simpeler kan doen, b.v. door printebles.
      Inderdaad fijn dat als je hem zelf maakt je hem kunt maken naar je eigen wensen en er in kunt doen wat je zelf nodig hebt.

      Verwijderen