woensdag 1 april 2015

DIY wegdelen

Onze zoon is een hele echte jongen. Hij is dol op auto 's. Zijn eerste woordje was dan ook niet voor niets auto. Van jongs af aan speelt hij vooral met alles wat wielen heeft. Hij heeft er hele verhalen bij, speelt een race, er is een file of een zeer ernstig ongeluk. Kortom stof genoeg om te spelen.


Na wat rondsnuffelen op internet en pinterest kreeg ik genoeg inspiratie om zelf wegdelen te maken zodat hij zelf een weg kan bouwen (zodat we straks geen woonkamer meer overhebben omdat hij vol weg ligt).

Benodigdheden:
- Zwart papier a4 formaat ( bij gebrek aan zwart papier verfde ik wit papier zwart);
- Witte verf;
- Lamineerfolie ( plakplastic kan ook);
- antislipmatje zodat de wegdelen niet vershuiven.
- Lijm (ik gebruikte alleslijm van de action).

Werkbeschrijving:
Stap 1: Ik begon met het verven van het witte papier. Ik deed dit met een stukje keukenrol omdat dit sneller ging en het geeft ook een leuk effect.
Als je zwart papier hebt kun je deze stap natuurlijk overslaan.
Stap 2: Vouw het papier in de lengte dubbel en knip het doormidden. Zo heb je al 2 wegdelen. Voor de bochten gebruikte ik een recht wegdeel om het in de lengte en breedte af te tekenen. Ik gebruikte een bord om de bocht tekenen. Daarna de bocht uitknippen.


Voor de rotonde gebruikte ik hetzelfde bord. Ik tekende in het midden van het papier de cirkel. Voor de afslagen gebruikte ik een wegdeel als mal. Ook maakte ik een kruispunt. Ik gebruikte hiervoor ook een wegdeel als mal. Ik tekende in de lengte en breedte een wegdeel op het papier. Ook deze heb ik daarna uitgeknipt.
Stap 3: Nu zijn de strepen aan de beurt. Ik maakte een lichte vouw in de wegdelen om de strepen goed in het midden te krijgen. Daarna heb ik de strepen met witte verf gemaakt. Ook maakte ik een zebrapad.
Stap 4: Toen de verf droog was heb ik de wegdelen gelamineerd. Als je geen lamineerapparaat hebt kun je ze ook plastificeren met plakplastic. Tot slot heb ik nog wel de resten plastic weggeknipt. Dit deed ik zodat ze niet kapot gaan na een paar keer spelen.
Stap 5: Om er voor te zorgen dat de wegdelen niet meteen verschuiven op de gladde laminaatvloer heb ik stukken van een antislipmat op de achterkant van de wegdelen geplakt.


En dan het eindresultaat:
De rechte stukken:


De bochten:

Het kruispunt en de rotonde:

En tot slot veel speelplezier. Om het speelplezier nog meer te vergroten maak ik binnenkort nog meer wegdelen. Hij heeft al bedacht dat het een echte snelweg moet worden met een afrit. Genoeg uitdaging voor mij dus!

Tips voor nog meer speelplezier:
- Voeg borden, stoplichten en andere verkeersattributen toe om er een echte weg van te maken.
- Bouw huizen naast de weg van blokjes, duplo of lego. Zo kan een stad gebouwd worden.
- Gebruik de wegdelen voor een verkeersles over b.v. goed uitkijken en oversteken.

Kortom genoeg manieren om hiermee te spelen.


2 opmerkingen: