vrijdag 17 april 2015

Teken. week van de teek


Deze week is het "de week van de teek". Een week waarin veel aandacht is voor teken, vooral ook voor de gevaren ervan. En het is goed dat dit onder de aandacht wordt gebracht. een teek kan de ziekte van lyme overbrengen en als dit niet op tijd wordt geconstateerd kan dit grote gevolgen hebben.  Op veel blogs wordt er ook aandacht besteed aan deze week. Op verschillende manieren. De een schrijft een blog, de ander vlogt een hele week (lisanneleeft). Door de video `s die zij deelt ben ik wel even weer met mijn neus op de feiten gedrukt. Ze laat heel goed zien wat de ziekte met haar doet. Heftig! Maar ook heel goed. Het deed mij in ieder geval beseffen dat ik ontzettend veel geluk heb gehad. Hieronder mijn verhaal.


Trouwen
Op 20 juni 2008 ben ik getrouwd. We hebben een geweldige dag gehad en ontzettend genoten. Na onze trouwdag zijn we een weekendje weggeweest. Daarna moest ik nog een halve week werken voordat het zomervakantie was. pas dan zouden we op reis gaan naar Noorwegen. Drie weken kamperen in Noorwegen, ik keek er ontzettend naar uit!


Noorwegen
Nadat alles op mijn werk was afgehandeld en ook mijn man vakantie had konden we vertrekken voor een "onbezorgde" vakantie naar Noorwegen. En wat is dat land prachtig. Mooie natuur met watervallen, sneeuw, fjorden en gletsjers. We hebben zelfs een gletsjertocht gemaakt.


Na ongeveer 1 1/2 week gingen we naar een camping aan het Sognefjord. We hadden een prachtig plekje op een camping met een boomgaard. De bomen gaven ons heerlijk schaduw, want inmiddels waren de temperaturen flink opgelopen.


En toen....
Op een ochtend was ik onder de douche geweest en zaten we te ontbijten onder een boom. Ik had wat jeuk bij mijn knieholte en krabde even. En toen voelde ik iets vreemds, er zat iets in mijn been. Toen ik keek schrok ik een beetje, er zat een klein beestje in. We hadden het vermoeden dat het een teek was, maar om het zeker te weten liep ik naar de eigenaresse van de camping. Toen ik het haar liet zien, raakte ze flink in paniek. De zin die ze zei vergeet ik nooit meer: "It `s very dangerous, you have to see a doctor emediatly." Wow, wat voor beest had ik wel niet in mijn been! We kregen het adres van een arts en daar gingen we dus naartoe.
Daar aangekomen zei ik tegen de assistente: "I `ve got an animal in my leg" (hier hebben we later smakelijk om gelachen, op dat moment wist ik het even niet anders te verwoorden). Ik moest achter de balie komen om het te laten zien. Zij bevestigde wat we al dachten, een teek en deze moest verwijderd worden.
Na een tijdje wachten kwam een arts me halen. Hij ging aan de slag, maar deed dit wel heel erg onhandig. Hij zat wat te plukken, gebruikte wat gel om er voor te zorgen dat het beestje los zou laten. Uiteindelijk had hij het lijfje wel, maar de pootjes nog niet. Uiteindelijk lukte het om alles eruit te halen. Ik kreeg de instructie mee om als er een rode plek of kring zou verschijnen ik naar een arts moest gaan.
Pfffff, wat een ochtend, maar ik was blij dat het beestje uit mijn lijf was.
We hebben daarna nog een prachtige 1 1/2 week gehad en genoten van alle prachtige dingen wat Noorwegen te bieden heeft.


Eenmaal thuis
Eenmaal thuis hebben we nog smakelijk gelachen om dit avontuur, vooral de zin: "I `ve got an animal in my leg" is vaak voorbij gekomen.
Ongeveer een week na thuiskomst ontdekte ik een pijnlijke rode plek op mijn been. Het zat op dezelfde plek als waar een paar weken eerder de teek was verwijderd.
Ik schrok hier erg van en heb meteen een afspraak gemaakt bij de huisarts. Daar heb ik mijn verhaal verteld. Hij heeft me meteen een antibioticakuur gegeven. Deze moest ik afmaken. Ook moest ik als de kuur was afgelopen nog bloed laten prikken om te kijken of ik ook de ziekte van lyme zou hebben. Gelukkig was de test negatief en heb ik tot op heden geen klachten gekregen.


Besef
Nu ik veel verhalen zie en lees besef ik des te meer dat ik veel geluk heb gehad, want het had dus ook heel anders kunnen gaan. Ik kreeg een rode vlek, maar dit is niet altijd het geval. Het maakt dus ook dat ik dit jaar weer veel alerter ben op teken, ook bij de kinderen. "De week van de teek" heeft voor mij wel zijn werk gedaan! En ik wil iedereen meegeven om alert te zijn, want de gevolgen kunnen erg groot zijn, het kan je leven op zijn kop zetten!

6 opmerkingen:

  1. op humanitas kamp heb ik ook kinderen wel gecontroleerd op teken idd. In zo'n bossige omgeving moet je erg uitkijken. Ik heb de vlogs van lisanne ook gekeken en dan zie je maar hoe heftig de gevolgen van een zo'n klein beestje kunnen zijn.
    Jij hebt idd geluk gehad dat je een kring kreeg en was er op tijd bij met antibiotica (of je had een niet besmette teek)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat herinner ik mij ook nog wel inderdaad. Maar ik las deze week dus ook dat ik ondanks die antibiotica alsnog lyme had kunnen krijgen. Ik ben u wel weer allerter.

      Verwijderen
  2. Wat fijn dat het zo goed is afgelopen, zeker als er een rode kring ontstaat is het schrikken. Heb zelf ook ooit een teek gehad. Als klein meisje, toen werd dit nog met alcohol verwijderd...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben inderdaad blij dat het goed is afgelopen. Volgens mij was het van die desinfecterende gel. Maar ik heb ook al eens gehoort dat dat ook niet goed is, maar daar verschillen de meningen ook weer over. Er gaat sinds dien wel altijd een tekentang mee op vakantie.

      Verwijderen
  3. Oh na deze blog, ga ik wel nog beter opletten, want ja je kijkt je kindjes altijd wel na, maar zo`n beestje kan op de gekste plekken verstopt zitten, fijn dat het goed gekomen is, en ik begon net inderdaad wel even heel hard te lachen om de "I `ve got an animal in my leg" haha dat was ook een echte Lin opmerking geweest ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ook bij jezelf belangrijk om te controleren. Die opmerking komt nog regelmatig voorbij als we het over deze vakantie hebben, dat was het eerste wat er in me opkwam, kon het op dat moment ook niet anders verwoorden.

      Verwijderen