zondag 24 mei 2015

Bij moeder op schoot in de auto?

Gisteren waren de kinderen dwars. Ik moest er even uit, even wat anders aan het hoofd. Mijn man was thuis dus kreeg ik gelukkig even die ruimte.
Na een fijne fietstocht en met een leeg hoofd ging ik weer terug naar huis.

En toen...
En toen werd in één klap mijn hoofd weer vol. Dit keer niet door iets van mezelf maar door iets waar ik me echt over verbaasde, ik werd er gewoon boos van. Ik reed langs het benzinestation en toen zag ik het. Er kwam een gezinsauto het terrein van het benzinestation afrijden. Twee fietsen achterop en een dakkoffer op het dak. Die gaan lekker op vakantie dacht ik nog. En toen zag ik het. Voorin, bij moeder op schoot zat een kind. Ik was daar zo verbaasd over. Ik werd er ook boos om, waarom hou je je kind op schoot. Ten eerste is het gevaarlijk, ten tweede is het niet nodig. Er zijn tal van veilige stoeltjes om je kind in te vervoeren. Ik ben daar misschien wel erg streng in, maar ik vind het belangrijk dat mijn kinderen veilig vervoerd worden. Stel dat we een ongeluk krijgen, dan wil ik niet mijn kind verliezen doordat ik het niet veilig heb vastgezet.
Wat heeft deze moeder bewogen haar kind op schoot te nemen in de auto. Misschien wil het kind wel niet vast? Misschien was het kind wel ontroostbaar en wilde het graag bij moeder op schoot? Misschien moest het kind wel borstvoeding? Misscien moesten ze nog maar een klein stukje? Goed, ik kan blijven raden waarom, maar daar zal ik nooit achter komen. Maar het bleef bij mij hangen omdat ik het gewoon niet begrijp.....

Vroeger
Vroeger was het heel gewoon. Ik weet nog dat we zonder gordel op de achterbank zaten. Er waren geen gordels, laat staan kinderzitjes. Vroeger stond je tussen de twee voorstoelen in met je ouders te kletsen. Op een gegeven moment kwamen er gordels achterin en moesten die om. Tegenwoordig zijn er verschillende kinderzitjes die je  verplicht bent te gebruiken. Ik ben daar altijd streng in, omdat ik mijn kinderen veilig wil vervoeren. Maar er zijn dus mensen die daar duidelijk anders over denken.

Hoe vervoeren jullie je kind in de auto? Altijd in een stoeltje of soms stiekem wel een niet? (Ik zal je er niet om veroordelen, want uieindelijk moet iedereen doen wat ze zelf willen).

2 opmerkingen:

  1. Ik denk er precies hetzelfde over als jij. Altijd in een stoeltje en altijd vast! Er hoeft maar 1 idioot in het verkeer niet op te letten en er gebeurd een ongeluk...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij mij zaten ze altijd in een stoeltje. Maar misschien hadden die mensen een goede reden inderdaad. Zonder goede reden is het eigenlijk niet oké...

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen