dinsdag 11 augustus 2015

Het leed dat fietsen zonder zijwieltjes heet!


Het is zover, dochterlief gaat oefenen om zonder zijwieltjes te fietsen. En ik....., ik houd mijn hart vast. Ik vind het nog wat aan de vroege kant. Ik zie haar al vallen, de bocht uit vliegen, tegen auto 's aanrijden, enz, enz.

Hoe is het zo gekomen
Een vriendje van dochterlief fietst sinds kort ook zonder zijwieltjes rond. Dit gaat nog niet helemaal van een leien dakje, maar hij kan en doet het wel. Sinds die tijd vraagt dochterlief ook steeds of ze zonder zijwieltjes mag. Ze is nu 3 jaar en 8 maanden en ik vind het nog wat te vroeg. Onze zoon was 4,5 toen hij zonder zijwieltjes ging. Hij fietste in één keer weg, stapte goed op en kon goed remmen en stoppen. Maar vooral dat remmen vindt dochterlief nog moeilijk zelfs met zijwieltjes. Ze zet meestal haar voeten op de grond of ze springt gewoon van haar fiets.

En nu
Afgelopen zaterdag hebben we een poging gedaan. Één van haar zijwieltjes is afgebroken, vandaar dat we het eens gingen proberen. Het fietsen op zich ging prima. Ze kon haar evenwicht bewaren zolang ze rechtdoor fietste. Maar als ze moet sturen of remmen wordt het lastiger, dan slingert ze er op los. Het opstappen gaat goed, maar dan het gang maken, dat lukt haar nog niet.

Kortom
Haar zijwieltjes gaan er dus nog op zodra ze zelf rondjes wil fietsen. En we oefenen nog even flink door. Maar nog steeds houd ik mijn hart vast. En dochterlief......, die was hevig verontwaardigd dat haar zijwieltjes weer aan de fiets gingen. "Maar ik kan toch al heel goed zonder zijwieltjes fietsen?" "Ja lieverd, dat kan je ook, maar alleen met papa of mama naast je om je op te vangen als je valt!"

2 opmerkingen:

  1. Wat goed zeg! Heerlijk, dat zelfvertrouwen.
    Onze middelste riep ook na een minuutje al, laat maar los hoor, ik kan het wel. En hup daar ging ze. Persoonlijk zou ik ze eraf laten, als ze zelf het vertrouwen en de balans heeft om rechtop te blijven. Al doende leert men. Helm op, paar keer vallen hoort erbij en gaan. ik stond er versteld van hoe snel ze het doorhadden. En hoe snel ze opstonden na een val en dan meteen weer opstonden, dan ben je zooo trots op ze.
    Veel succes, en als jij het eng vind, misschien kan je man mee oefenen. Laat jou angst haar niet in de weg staan.
    Bij ons konden ze het ook alle 3 voor hun 4e verjaardag. groetjes

    BeantwoordenVerwijderen